Kuldne Mask toob Tallinnasse uudse «Delhi tantsu»

Elu24
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Delhi tants
Delhi tants Foto: Kuldne mask

«Delhi tants» on ka väljaspool Venemaa piire hästi tuntud vene kaasaegse dramaturgi Ivan Võrõpajevi näidend. Lavastajaks on noor lavastaja Dmitri Volkostrelov, kuulsa teatrikorüfee Lev Dodini õpilane. Tegemist on Dmitri Volkostrelovi ja kunstnik Ksenia Peretruhhina koostööga. Sellel aastal sai nende loometandem «Kuldse Maski» eripreemia laureaadiks. 

Kui teile meeldib Ivan Võrõpajevi looming, siis on see lavastus täpselt teie jaoks. Volkostrelovi lavastuse esietendus langes kokku Võrõpajevi samal tekstil põhineva samanimelise filmi esilinastusega, veel enne seda aga lavastas selle loo Võrõpajev ise. Kaasaegsel teatrimaastikul on dramaturg, lavastaja ja kunstnik märgilise tähendusega tegelased. Nende ühiste pingutuste tulemusel kaasati siia maastikku ka Peterburi Noorsooteater, muidu lasteteater, mis oma olemuselt peaks nagu esindama traditsioonilist teatrisuunda. Nüüd kirjutavad sellest lavastusest ja tema loojatest tõsiseltvõetavad kriitikud, seda arutatakse noortefoorumites, selle üle vaieldakse, vaieldakse ja veel kord vaieldakse teatrisaalides ja väljaspool teatrit.  

Lavastus «Delhi tants» täiendab orgaaniliselt festivali «Kuldne Mask Eestis» poolt pakutavat üldpilti, pöörates tähelepanu uuele draamale. Uus draama on uudne konfliktitüüp. Võrõpajevi tekst koosneb seitsmest erinevast pildist, mida seob tegevuspaik ja «Delhi tantsu» välja mõelnud tantsijanna lugu. Selles lavastuses vahetavad näitlejad rolle ja sellepärast tundub lavastuse ruumiline lahendus nii teravmeelne ja loogiline, see on lavastuse võtmefookus ja paneb publikul pea ringi käima. Stiilne, valge, külmalt kaugendatud lavakujundus jagab saali kaheks – vaataja peab valima kahe paviljoniga eraldatud teineteise vastas asuva ruumi vahel. Tegevus toimub vaheldumisi mõlemal pool. Vaatajad näevad kord mängu näitlejate elavas esituses, kord aga kandub näitlejate mäng nendeni videoekraanilt, näitamaks, mis sünnib teisel pool paviljoni.   

Tegevus toimub tavalises linnahaiglas, kus tegelased kohtuvad, armastavad, kaotavad oma lähedasi, otsivad harmooniat, rahu, armastust. Võrõpajevi  7 lugu on lavastuses üks ja sama situatsioon, muutuvad ainult süžeede üksikasjad, pisidetailid dekoratsioonides. Tegelikult räägib see lavastus sellest, mida tähendab meie elus kunst. Millest see sünnib, mida annab ja võtab loojalt, kuidas see inimest mõjutab. «Delhi tants», millest kõik räägivad, haarab kõik tegelased sedavõrd tugevalt endasse, et isegi need, kes on lavastuse kohta ainult kuulnud, satuvad selle maagia lummusesse. Teatud mõttes on tegemist mõistujutuga. Lavastus kui küsimärk. Festivali organisaatorid saavad sellest aru ja tunnevad ette, et peale etendust on publik jagatud kahte leeri, mille tarbeks on vaatajail võimalik 16. oktoobril peale etendust mitte kohe ära minna, vaid aeg maha võtta ja kohtuda lavastaja ning näitlejatega, vahetamaks mõtteid lavastuse kohta ja saamaks teada tegijatelt endalt – mis loom see uus draama siis ikkagi on ja mida kujutab endast «Delhi tants».

Kohtumise viib läbi tuntud kriitik Venemaalt Pavel Rudnev. Tõotab tulla huvitav õhtu, võimalik, et tekib tuline vaidlus ja terav diskussioon. Kunstiarmastajad, ärge magage maha.

Etendused NO99 laval 16. ja 17. oktoobril.  

Festivaliprogrammiga saab tutvuda: www.goldenmask.ee

Uudiseid saab jälgida Facebookis.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles