Raamat: Titanic uppus roolimadruse vea tõttu

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Charles Lightoller
Charles Lightoller Foto: Wikipedia.org

Kuni siiani on laialt levinud arvamus, et Titanic uppus liiga suure kiiruse ja selle tõttu, et jäämäge märgati liiga hilja.

Hiljuti avaldatud raamatus seisab, et Titanicul oli piisavalt aega jäämäest möödumiseks, kuid roolimadrus sattus paanikasse ja keeras rooliratta valesse suunda, kirjutab The Telegraph.

Raamatus seisab, et meeskond märkas jäämäge üsna varakult, kuid laev sõitis selle vastu roolimisvea tõttu.

Selleks ajaks, kui saatuslik viga parandada jõuti, oli juba liiga hilja ning jäämäega kokkupõrget ei saanud enam ära hoida.

Kogu meeskond ja kõik reisijad oleksid võinud pääseda, kui laev oleks pidama jäänud ning mitte edasi sõitnud. Edasiliikumise tõttu valgus kannatada saanud laevakerest üha rohkem vett sisse.

Sellise nägemuse käis välja laevalt pääsenud tüürimehe Charles Lightolleri lapselaps.

Teine tüürimees Charles Lightoller ei paljastanud laevahuku uurimise käigus roolimadruse viga, kuna kartis, et ta tööandja, laevafirma White Star Line läheb pankrotti ning tema ja ta kolleegid jäävad tööta.

Lightoller ei tahtnud Titanicul tehtud viga paljastada ka selle tõttu, et kartis  oma reputatsiooni pärast.

Kuid nüüd avaldas tüürimehe lapselaps Lady Louise Patten raamatu, milles paljastab vanaisa saladuse.

«Tegemist oli lihtsa veaga, mida oleks saanud ennetada. See teeb Titanicu hukkumise veelgi traagilisemaks,» lausus Patten.

1912. aastal oli käimas murrang, mil mindi purjelaevadelt aurulaevadele üle. See tähendas aga seda, et laeval võis olla kaks erinevat roolimisviisi ning nendega seotud erinevad süsteemid ja käsud.  

Titanicul kasutati nii vana kui ka uut, mis olid teineteisest täiesti erinevad.

Kui roolimadrus sai käsu «hard a starboard», siis vana süsteemi kohaselt pidi rooliratta keerama paremale, uue süsteemi kohaselt aga vasakule.

Kui esimene tüürimees William Murdoch märkas umbes 3,2 kilomeetri kaugusel jäämäge, siis roolimees Robert Hitchins tõlgendas talle antud käsku «hard a starboard» valesti.

Hitchins pööras rooliratta paremale, mitte vasakule nagu oleks pidanud pöörama. Kuigi talle öeldi peaaegu kohe, et ta peab teises suunas pöörama, tabas laeva parem parras ikkagi jäämäge.

«Roolimees sattus paanikasse ja see ongi põhjus, miks Titanic jäämäega kokku põrkas. Katastroof tekkis selle tõttu, et rooliratas keerati esialgu valesse suunda,» selgitas raamatu autor.

Lady Patteni vanaisa ei olnud õnnetuse juhtumise ajal vahis, kuid osales pärast laeva kokkupõrget kapteni ja  tüürimeeste ühisel kriisinõupidamisel.

Lightoller mitte ainult ei kuulnud roolimehe veast, vaid veel ühest Titanicule saatuslikuks saanud faktist. Nimelt nõudis Titanicu omanikfirma White Star Line`i juht Bruce Ismay, et laev edasi sõidaks. Kümne minuti jooksul pärast kokkupõrget liikuski laev edasi.

Selle tõttu voolasid laeva suured veekogused, mis lõpuks saatuslikuks said.

«Lähim laev Carpathia oli nelja tunni kaugusel. Kui Titanic oleks kohe seisma jäänud, oleks ta võib- olla kuni selle laeva saabumiseni võinud veepinnal püsida» jätkas autor.

Lady Patteni sõnul paljastas vanaema talle vanaisa ja Titanicu saladuse. Kuid ta ema ei lubanud seda avalikustada, kuna vanaisa hea nimi oleks siis määritud.

Raamatu autori sõnul paljastas ta tõe nüüd, kuna vanaema ja ema on surnud.

Titanic  oli Belfastis ehitatud ookeani-reisiaurik. Vette lasti 1911. aastal. Oli oma aja suurimaid laevu ning teda peeti uppumatuks. Põrkas esmareisil 14. aprillil 1912. aastal  Newfoundlandi lähedal jäämäega kokku ja läks põhja. Umbes 2200 pardal olnust pääses 1513.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles