Astronoomid avastasid universumi algusajast pärit galaktika

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Galaktika EGS-zs8-1, mis asub Maast 13,1 miljardi valgusaasta kaugusel
Galaktika EGS-zs8-1, mis asub Maast 13,1 miljardi valgusaasta kaugusel Foto: SCANPIX

Yale´i ja California ülikooli astronoomid avastasid senise kaugeima galaktika, mis asub 13,1 miljardi valgusaasta kaugusel.

Tegemist on universumi algusajast pärit esimese generatsiooni galaktikaga, edastab foxnews.com.

Astronoomid kasutasid kolme tipptehnoloogilist teleskoopi, tegemaks kindlaks selle galaktika vanust.

Uuringud näitasid, et EGS-zs8-1 nimetuseks saanud galaktika tekkis umbes 670 miljonit aastat pärast Suurt Pauku.

Astronoomid otsivad Maalt väga kaugele vaadates galaktikaid ja teisi kosmoseobjekte, mis tekkisid universumi algfaasis.

Leitud galaktika asub Karjase (Boötes) tähtkujus.

California ülikooli teadlase Garth Illingworthi sõnul on nüüd avastatud galaktika umbes 30 miljonit aastat vanem kui senine vanim teada olev galaktika.

«See galaktika pärineb ajast, mil galaktikad ja neis olevad tähed hakkasid tekkima. Pärast Suurt Pauku oli universumi mass vaid üks viiesajandik sellest massist, mis tal on praegu,» lisas Illingworth.

«See galaktika pärineb galaktikate «lapsepõlvest» ning selles tekkisid tähed märgatavalt kiiremini kui hilisemates galaktikates, nagu näiteks meie Linnuteel,» lisas astronoom.

Yale´i ülikooli astronoom Pascal Oesch uuris 2013. aastal Hubble´i kosmoseteleskoobi tehtud pilte kui ta märkas järsku väga erksat objekti. Siis uuris ta Spitzeri teleskoobi fotosid ning nägi seda uuesti.

Leitud galaktikat kinnitati USAs Hawaiil asuva Kecki observatooriumi teleskoobi abil.