Advendikontsert viib otse paradiisi

Silja Joon
, kultuuritoimetuse juht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Peri osas võib kuulda noort ja andekat sopranit Liisi Kasenõmme, kes pildil esitab Brandenburgi teatris mängitud ooperis “Boheme” Mimi rolli.
Peri osas võib kuulda noort ja andekat sopranit Liisi Kasenõmme, kes pildil esitab Brandenburgi teatris mängitud ooperis “Boheme” Mimi rolli. Foto: Erakogu

Laupäeva õhtul kõlab Pärnu kontserdimajas solistide, Eesti filharmoonia kammerkoori ja Eesti riikliku sümfooniaorkestri esituses Robert Schumanni oratoorium “Paradiis ja Peri”.

Solistid on Liisi Kasenõmm (sopran), Marianne Beate Kielland (metsosopran), Thomas Walker (tenor) ja Mattjis van de Woerd (bariton). Dirigeerib Daniel Reuss.

Advendikontserdiga tähistab Pärnu kontserdimaja oma aastapäeva ja pakub torti.

Oratoorium “Paradiis ja Peri” on vokaalsümfoonilistest teostest üks varasemaid. Þanrimääratlus “oratoorium” sobib teosele vaid üldjoontes ning tegemist on pigem lüürilise jutustusega. Tekst põhineb iiri luuletaja Thomas Moore’i romantiliste värssjutustuste tsükli “Lalla Rookh” (1817) ühel osal. See raamat oli tol ajal ülipopulaarne lugemisvara, millega Schumann oli tutvunud juba lapsena. Kaua aega soovis helilooja teha “Paradiisi ja Peri” loost ooperit. 1841. aastal hakkaski ta koos sõbra Emil Flechsigiga libretot kirjutama, kuid töö käigus sai selgeks, et ainestik sobib paremini oratooriumiks.

Helilooja abikaasa Clara Schumann on teose kohta kirjutanud: “Ma usun, et see on parim teos, mis ta on kunagi kirjutanud. Ta on pannud sellesse kogu oma südame ja hinge ja vahel kardan, et sellise kirega töötades võib ta kahjustada oma tervist. Kuid siiski olen ma jälle õnnelik, nähes teda nii tegevusest haaratuna.”

Pärsia mütoloogias on Peri haldjas, langenud ingli ja inimsoost naise järeltulija, mistõttu teda peetakse rüvetatuks ja teda ei saa paradiisi vastu võtta. Paradiisivärava valvur aga on liigutatud Peri palvetest sisse pääseda ning lubab talle anda loa juhul, kui haldjas peseb end puhtaks kõigist pattudest: ta peab tooma taevale ülima kingi.

Alles kolmandal katsel osutub tema and küllaldaseks, seejärel avaneb taeva värav ja Peri pääseb ihaldatud paradiisi.

Peri teeb meile selgeks, et inimene vastutab ise oma tegude eest. Soov tunnistada ja kahetseda vigu ning armastus, headus, kaastunne ja pühendumus näitavad teed lunastuseni.

 Oratooriumi esiettekanne toimus hiilgava eduga helilooja juhatusel 4. detsembril 1843. aastal Altes Leipziger Gewandhausis ja teos oli populaarne edaspidigi. Juba helilooja eluajal esitati seda üle 50 korra nii kodu- kui välismaal. “Paradiis ja Peri” omas ajas uudne vorm ühendab ilmaliku ja traditsioonilise vaimuliku muusika elemente.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles