AirAsia piloot lendas navigatsioonivea tõttu Kuala Lumpuri asemel Melbourne`i

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Air Asia lennuk.
Air Asia lennuk. Foto: SCANPIX

Lennufirma AirAsia lennuk pidi lendama Austraaliast Sydneys Malaisiasse Kuala Lumpuri, kuid jõudis piloodi navigatsioonivea tõttu Melbourne`i.

Austraalia lennuturvalisusameti uurimine näitas, et piloot oli sisestanud juhtimissüsteemi valed koordinaadid, edastab The Guardian.

Airbus A330 tõusis Sydney lennuväljalt õhku 10. märtsil 2015 kell 11.55 kohaliku aja järgi ja pidi Kuala Lumpuris maanduma tunde hiljem. Kuid piloodi vea, meeskonna tähelepanematuse ja halva ilma tõttu maandus lennuk kell 14. 00 hoopis Austraalias Melbourne´is.

Melbourne asub Sydneyst 722 kilomeetri ja Kuala Lumpur 6611 kilomeetri kaugusel.

Austraalia transporditurvalisuse büroo raporti kohaselt vahetasid selle lennuki kapten ja kaaspiloot lennueelse kontrolli tegemise ära. Tavapäraselt viis kapten läbi lennuki välise kontrolli ja kaaspiloot jäi kokpitti, pannes paika ja sisestades kõik vajaliku navigeerimiseks. Sel korral võttis kokpiti ülesanded endale kapten ja kaaspiloot läks lennukit väljapoolt kontrollima.

Piloodid saavad lennuks vajalikud koordinaadid enne lennukile suundumist, kuid kapten sisestas süsteemi kogemata eelmise lennu, mitte uue lennu koordinaadid.

Kapten pidi sisetama 151° 9.8’ idapikkust, kuid sisestas 15° 19.8’ idapikkust. Ta ei märganud, et süsteem andis hoiatuse «andmesisestuse viga».

«Valed koordinaadid tekitasid vea, mille tõttu lennuk lendas Austraaliast Austraaliasse. Meeskonnal oli mitu võimalust vea märkamiseks ja parandamiseks, kuid seda ei tehtud,» tõdeti raportis.

Piloodid said veast alles siis aru, kui lennuki juhtimispuldil lõi ette hoiatuse «Terrain!», mis tähendas maapinda ehk lennuk oli maandumiskursil.

Kapten ja kaaspiloot üritasid lennukit lendamiskursile tagasi viia ja teatasid lennujuhtimiskeskusele, et tahavad Sydneysse tagasi lennata. Samas nende navigatsiooniseadmed ei töötanud õigesti ja Sydneys oli halb ilm, mille tõttu anti neile luba maanduda Melbourne´is, mis oli lähedal.

Melbourne´is sisestati õiged koordinaadid ja lend Kuala Lumpuri väljus kolm tundi hiljem. Kohale jõuti kuus tundi ajagraafikust maas.

Austraalia lennundusametnike teatel teevad selliseid näpuvigu ka väga kogenud piloodid.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles