Homme algava Disainiöö avab Eesti Disainiauhindade näitus

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Disainiöö ja disainerid

Juba homme, 10. septembril, algab XIII Disainiöö, mis ühes oma satelliitidega haarab nädalaks ajaks enda alla kogu Tallinna. Kes juba festivali programmiga lähemat tutvust jõudnud teha, on märganud, et tähtsündmusi toob tänavune mahukas programm enam kui küllalt. Üks nendest, Eesti Disainiauhinnad 2018 nominentide tööde näitus, annabki homme stardipaugu järgnevaks disaini ja melu täis nädalaks.

Viru Keskuse aatriumis avatav väljapanek toob kohale Eesti uudisdisaini vaieldamatu paremiku. Näha saab nii noore disaineri auhinna SÄSI nominentide töid kui graafilist disaini - firmagraafikat, trükiseid, pakendeid, illustratsioone ja fotosid, keskkonnadisaini ja ekraanigraafikat. Lisaks on esindatud veebidisain viimaste aastate parimate kodulehtede, veebi- ja mobiilrakenduste, sotsiaalmeedia kampaaniate ja reklaamidega. Välja on pandud ka teenusedisaini ning tootedisaini auhinna BRUNO nominentide tööd. Näitus avatakse 10. septembril kell 16.00 ning see jääb Viru Keskuses avatuks kuni 23. septembrini.

Foto: Disainiöö ja disainerid

Parimaid tunnustatakse pidulikul galal

Selgitamaks ning tunnustamaks nominentide seast välja parimatest parimaid, anti juba 2012. aastal koostöös Eesti Disainerite Liidu, Eesti Disainikeskuse, ADC*Estonia ja Teenusmajanduse Kojaga välja Eesti Disainiauhinnad. Nii ka sel aastal, tuues 14. septembril Kadrioru Tennisekeskuse katuse alla kokku kõik disainialased tunnustused. Galal kuulutatakse välja tootedisainiauhinna BRUNO, teenusedisaini, noore disaineri preemia SÄSI ning EKA disainihariduse preemia laureaadid. Samuti antakse välja graafilise ja veebidisaini ehk ADC*E peaauhinnad – Noor Püss, ADC*E Aasta Disainer, Prillitoos ning ADC*E Grand Prix ning kutsutakse lavale ka kõik graafilise ja veebidisaini kullavõitnud. Teistkordselt antakse välja kaks elumuutva disaini auhinda: üks kõige suurema mõjuga disaintootele ja teine innovatiivsele lahendusele või teenusele. Õhtut juhivad Evelin Võigemast ja Mart Müürisepp.

Tootedisainiauhind BRUNO

Tootedisainiauhind BRUNO antakse käesoleval aastal välja kolmes põhikategoorias: parim elukeskkondliku toote disain (kodu- ja ühiskondlik mööbel ja objektid), parim elustiilitoote disain (kantavad tooted) ning parim insenertehnilise toote disain (liikumisvahendid, tööriistad, jt tehnoloogial põhinevad tooted). Lisaks antakse igas kategoorias välja ka eriauhindu.

Foto: Disainiöö ja disainerid

Auhindade ülene tunnustus - elumuutva disaini auhind - antakse välja kõige suurema mõjuga disaintootele, mille žürii valib välja nominentide hulgast. Disaini puhul hinnatakse võimekust aktuaalsetele kriisiolukordadele lahendusi leida, näha ette tulevikustsenaariume ja muudatusi ühiskonnas ning võimet tuua midagi radikaalselt uut meie igapäevaellu, mis ühtlasi inspireeriks positiivset elustiili muutust.

Kokku laekus BRUNO konkursile tänavu 138 tööd, mille seast viieliikmeline žürii valis teise vooru 58. Konkursi teise vooru pääsenud tööd lähevad lisaks Eesti Disainiauhindade näitusele ka Eesti Disaini aastaraamatusse.

Pauliina Aarikka: “Tundub nagu eestlased oleksid uut maailma loomas!”

Soomest pärit hinnatud disainer Pauliina Aarikka, kes kuulub ühtlasi ka tänavuse BRUNO žürii ridadesse, hindab tänavust tootedisaini taset kõrgelt: “Tean, et eestlased teevad tänapäeval igas valdkonnas väga suurt ning heal tasemel tööd, mistõttu ei olnud mulle tänavune BRUNO tööde kõrge tase sugugi suureks üllatuseks. Tundub nagu eestlased oleksid uut maailma loomas - kompromisse ning igasugust kopeerimist kõrvale jättes.” Tänavuste nominentide seast on Pauliina nii mõnegi lemmiku leidnud: “Kui peaksin mainima kahte, siis tooksin välja Aidi Mesi rattariiuli ja Heidi Paju imetamislina - mõlemad on samal ajal nii praktilised kui kaunilt disainitud.”

Helsingis resideeruvale disainerile näib, et ühelt poolt on Eesti disain väga kõrgtehnoloogiline ning teiselt poolt väga naturaalne ja ökoloogiline. “Kultuuripärand ja identiteet, mida Eesti disain kannab, on sellele väga omane ning eristab seda ülejäänud disainist mujal maailmas. Arvan, et oluline on selle juurde jääda, kuid samal ajal lasta ka teisi mõjutusi kaugemalt sisse,” näeb soomlanna disainis arenguruumi. “Lisaks, väiksed riigid nagu Eesti ja Soome, peaksid oma turunduses olema väga jõulised ja valjud - et meist ikka aina rohkem teataks!”

Viimasele paarile aastale tagasi vaadates näeb Pauliina positiivseid muutusi ka Soome disaini ekspordis: “Noored Soome disainerid, eriti moedisainerid, on pälvinud rohkelt rahvusvahelist tähelepanu ning head tagasisidet. See on vaikselt aidanud paotada ust kogu Soome disainitööstusele ning pakkunud positiivset tähelepanu.”

Pauliina Aarikka on disainer ettevõttes Aarikka Oy, mis on loodud 1954. aastal tema vanemate poolt. Algusaastatel oli firma peamine müügiartikkel puidust nööbid, mida disainis tema ema Kaija Aarikka. Tänapäeval on Aarikka näol tegemist disainimajaga, mis on spetsialiseerunud puidu- ja hõbeehetele, sisekujundusele ja jõulutoodetele. Hetkel töötab Pauliina 2019. aasta sügistalvise kollektsiooni kallal ning uuendab vanu Aarikka-ikoone tulevaseks Aarikka 65 tegutsemisaasta tähistamiseks.

Foto: Pauliina Aarikka

XIII Disainiöö toimub 10.-16. septembrini. Disainiöö sündmustel saab silma peal hoida Disainiöö kodulehel http://www.tallinndesignfestival.com/.

Copy
Tagasi üles