Erajahiga Soome ja teised eliidi privileegid

Puhkusesaar Edela-Soome saarestikus

FOTO: https://supersheisland.com/

Kui mõned päevad tagasi Tallinna Hiltoni hotellis ärkasin ja pargivaatega toas hommikusöögikandiku vastu võtsin, meenus mullune vestlus ühe tuntud ettevõtlusprofessoriga. Olin ennustanud, et reisihinnad tõusevad koroonapandeemia tõttu oluliselt, kuid professor ei nõustunud mitte. Otsekui Schrödingeri kassi puhul näib vastuseks jätkuvalt sobivat nii «jah» kui ka «ei». Sest siin ma nüüd olin, korraks endale siselinliku turismi raames hotellis ööbimise rõõmu lubamas, üsna odavalt ja sugugi mitte kehval kombel. Kuid välismaale minnes poleks Hiltoni toa hind katnud mõnes riigis poolt koroonatesti eest küsitavat. Ja sellised kulud juba heidutavad.

Artikkel on kuulatav
digipaketi tellijatele
Tellijale Tellijale

Kes otsib, see siiski leiab. Türgi tuusikud on rekordiliselt odavad ning seiklejad saavad Lõuna-Euroopast jätkuvalt lennata Ladina-Ameerikasse isegi äriklassis vaid 384 euroga ühe suuna pileti eest (vihje: uurida tasub hindu Lissaboni ja Rio de Janeiro vahel). Ka mõnede säästufirmade hinnad on odavamad kui eales enne: lootuses, et Itaalia suvekuumuses oma karantiininõuetest loobub, soetasin nädala algul augustiks Ryanairi lennupileti Tallinnast Milanosse, makstes selle rõõmu eest vaid üheksa eurot. Samas näiteks Rootsi saamise hind on muutunud röögatult kalliks: Tallinki odavaimad edasi-tagasi laevapiletid Paldiskist Kappelskäri maksavad koos ööbimiskajutiga üle 500 euro, kusjuures kasutatavate kaubalaevade karmikoeline esteetika tuletab veidike meelde filmi «Waterworld». Lisaks on kaubalaevale saamiseks vaja oma autot. Konkureeriv DFDS Seaways lubab kõnekeskuses broneerida Kappelskäri piletit ka jalgrattaga liikujaile, kuid Tallink mitte: kaubasadamates polevat teed turvalised jalgrattaga liiklemiseks.

Tõelised superrikkurid end muidugi selliste tühiste muredega ei vaeva. Nemad ostavad superjahte, et koroonareaalsusest eemale seilata: Boat Internationali andmeil on 2021. aastal maailmas enam kui 24-meetristele jahtidele kulutatud üle miljardi naela. Ning eralaevadest võib kasu olla ka Läänemerel. Karmide piirangutega Soome lubaks ka Eestist saabuda ükskõik kellel erajahiga Soome ilma passikontrollita («Schengen-maiden välinen huvialusliikenne on rajavalvonnan näkökulmasta rajoituksetta mahdollista,» öeldakse Raja kodulehel). Kuid taas lesib kai peal Schrödingeri kass: saabuda Raja pressiesindaja sõnul lustilaevaga Eestist Soome tohib, võib maale tulla ja poeski käia, kuid laeva päriselt kai äärde jätta ja Soomes pikemaks ajaks end sisse seada jälle ei tohi, olgugi et seda aktiivselt ei kontrollita.